Saturday, February 19, 2011

Saya anak mak. Dah besar saya nak jadi macam mak saya :)

Assalamualaikum korang semua :)


Esok weekend. Hoorayy! Happy sebab nya takde modul nak kena attend minggu ni. Rasa macam nak termuntah hijau je bila kena attend modul. Bukan ape, i rase modul tak buat i ubah ape pon. Eh ade kot, tapi sikit jelahh.


 Hai. Saya anak mak ye.

Ekceli, saya rindu gila nak balik rumah :( Rindu gila kat mak. Kalau kat rumah mak selalu masak sedap-sedap untuk saya. Balik rumah mesti akan keluar jalan dengan mak, duduk bilik gosip-gosip sampai tak sedar dah larut malam pastu kena marah dengan my dad sebab tak reti masuk tido bilik sendiri HAHAHA.


Ini lah mak saya. SAYANGGG mak :)

Kalau cuti sem, banyak masa saya abeskan keluar jalan-jalan dengan mak & kakak saya. Saya memang JARANG-JARANG nak keluar dengan kawan-kawan apatah lagi dengan boypren sebab saya memang anak yang baik. Ok, tipulah sangat. Keluar dengan boypren kompem lah ade, itu aktiviti wajib bila time cuti semester kot. Betul tak betul tak? :)


Sepanjang hidup ni, saya belum pernah nampak mak saya betul-betul marah & naik hangen dengan saya. Ye, mak memang sangat baik. Tak pernah membebel, tak pernah tinggi suara pada saya, tak pernah sebat saya guna rotan. Yang part rotan-rotan semua ayah saya punya duty.


Abah, Fathur & Mak. I loveeee this picture ;)

Kalau time cuti semester, mesti saya akan bangun lewat. Kompem-kompem lah kan. Tunggu matahari tegak kat kepala baru nak bangun. Konon-kononnya nak qadha' tidur time study kat kolej. Mak saya sikit pon tak pernah marah atau bebel pada saya. Ayah saya? Toksah kata, kompemlah dia bebel, tak berhenti-henti. (Sorry abah eheh)


Lagi satu perangai mak aku, haishhh. Aku memang tak boleh cakap benda-benda yang aku suka depan dia. Nanti mulalah dia cakap "amiklah ela, mak bayar". Adehh, part ni memang aku tak sukalah babe. Coz i know, my mum ni tak banyak duit pun. Even duit gaji dia pun dia tak guna yuuuu. Dia simpan satu bank dengan my dad. Katanya untuk masa depan anak-anak, "nanti kalau ema (kakak saya yang bakal berkahwin) & ela nak kahwin senang, dah ada duit" Ok, i sebak tulis entry ni :'(


Korang imagine lah, baju baru untuk diri sendiri pun tak ada. Kadang-kadang mak saya cakap ngan saya "mak teringin nak beli emas untuk diri sendiri, tapi abah kamu marah nanti" Ok, ni lagi i sedih. Mak i keje tiap-tiap hari, dia nak beli emas tapi dia pikir kan ayah saya. Ayah saya tak bagi mak belanja bukan-bukan, dia suh simpan. Untuk sape? Untuk anak-anak jugak.


Kadang-kadang saya sedih sangat sebab mak saggup korbankan niat dia nak berbelanja, semata-mata nak simpan duit untuk masa depan anak-anak dia. Sebab tu kalau keluar jalan dengan mak, saya akan sedaya upaya suh mak beli sehelai baju baru untuk diri dia. Saya nak bagi mak nampak, hasil mak bekerja tu dapat jugak mak beli baju baru sehelai. Adalah kan, daripada tak nampak langsung hasilnya.


Boleh kata seumur hidup saya, saya memang TAK PERNAH nampak mak saya membebel tak tentu hala (macam sesetengah mak orang) or marah tak tentu hala. Mak kalau nak tegur, dia mesti akan panggil saya senyap-senyap masuk bilik. Tegur cara baik.


Mak saya memang comel :)


Saya berjanji dengan diri saya, satu hari kelak, bila dah jadi mak, saya akan jadi kan mak saya PUAN NORIZAH BINTI SALIM as my role model. Saya nak cool, taknak marah-marah anak tak tentu hala, nak jadi ibu mithali. Tapi agak payah lah sebab sekarang pun kalau anak buah aku nakal pun aku jerit tak tentu hala, dan cubit dia jika perlu T_T Ya, saya memang makcik yang garang.


p/s: How about ur mum? Share lah dengan I :)


Apa?? Amik hp makcu. Bak sini balik. (Lepas amik, cubit sikit) HAHAHA

Jangan main-main. Saya makcik yang garau. Bukan garang. Aummmm.

Sampai sini dulu ye pembaca belog cik suheela sekalian.


Terima kasih daun keladi. Lain kali singgah lagi :)


Love u guys.


Salam.

30 comments:

eesyaheera said...

MAK KITE SUKE MEMBEBEL. KALAU DIA DIAM RISAU PULAK KITE. HEHE

NurIzza said...

waaaaa sebak baca en3 nie.. nak balik umh jumpa mak gak.. hoho...
mak saya kalu saya balik jer mesti dia masak sedap2 tok saya...
mak saya suka memasak.. sayang sangat kat mak saya.. muaaaahhhh!!!

chocolatePink said...

sy syg mak sy jugak..... >,*

yan_n.i.m said...

wuuuwwuuu.. tetibe tringat plak kat umah.. mak suheela sgt baek = PRIHATIN..

Cik Suheela said...

eesyaheera: hehehe takpe..membebel tandanya sayang ;)

Cik Suheela said...

zatul: sama lah kite..mak kite pon suka masak sedap2 untuk kte huaaaa rindu mak :'(

Cik Suheela said...

chocolatepink: saya pun ;)

Cik Suheela said...

yan: huhu rindu kat mak jugak. semua mak prihatin kan anaknya :D

SyEraa said...

elllooo akak cuteee *_*

blogwalking...n follow skali...

kindly follow syera blik :)

http://kosebukpehal.blogspot.com/

suhaili959 said...

uwaaaa... Nk nangisss...dh nangis dh pun :((
rindu gila kt mak :((

jojo said...

mama suka membebel sampai kitorg adik beradik da hafal dialog die~

Sophie Al-yahya said...

muke u sebijik dengan mak u ok.

your mum sangatlah beza dgn my mum.
My mum kuat membebel. tp dia berbeza dgn ayah. Ayah I pula yg cool.hehe..

Cik Suheela said...

syeera: ok :)

Cik Suheela said...

kak eli: huwaaaa ela da nangis dah pun :'(

Cik Suheela said...

jojo: haha yeke..hebat lah u ni HAHA ;p

Cik Suheela said...

sophie: yeke? ayah u macam mak i. mak u plak mcm ayah i..heee terbalik :p

iedchan said...

alahai...anak mak..comeynye..hehe folo u ...:))

amier azrul alias said...

salam makcik :)
hehe

bantalbucuk said...

ha..ela..tu dah garang dah tu marah anak sedara..fail..! ;p

Cik Suheela said...

iedachan: thanx :)

Cik Suheela said...

amier azrul alias: wslm atok :p

Cik Suheela said...

ika: haha tahu takpe. fail dah huhuhu

Anonymous said...

my mum skunk aso susah nk marah2...
tp dlu mse i dak ingusan slalu sgt kne bantai ngn henger, tali pinggang, ape mcm2 tali lg.. tp tali leher xdela,,.. but arwah abah i mmg xpnh i nmpk die mrh... sedih... but i love my mum n dad.. sgt2.. bnyk pngorbanan diorg nk besaukn i... rindunya... (pingu_emily)

twinkle twinkle said...

comel bdk tu :)

fara feroza said...

mak kan perkara yg terbaik dalam hidup kita...:)
sudah2 la cikgu.

FarhanaFabulous said...

takutnyeeeeee...

Cik Suheela said...

emyla: hai emy!!!! heeee ala cian dy..tp ayah emy mmg cool..contra dgn mak ayah kite lak..heeee missh u babe ;)

Cik Suheela said...

twinkle twinkle: yeah..ikot makcu dia wahahaha ;p

Cik Suheela said...

fara feroza: betul2..i miss my mum :...(

Cik Suheela said...

FarhanaFabulous: HAHAHA :p