Friday, March 19, 2010

Budak2 memang cepat belaja

Hari rabu lepas i semayang kat surau pkns..masuk je surau terus duduk bahagian depan sekali..bagus tak??lepastu cabut tudung duduk termenung sebentar..kat dpn i ade kelibat 3orang budak sedang membace newspaper..sorang rambut panjang lurus, sorang rambut coklat, sorang lg rmbut hitam pendek..

I pon tenung jela dorang..dlm hati kata, bagus budak2 ni membaca..tup2 dlm i tenung2 dorg tu, tibe2 budak rmbut hitam pendek ckp 'eh, awk ape tgk2 kite ni' (sambil tunjuk penumbuk) terkejut berok i..eh2, budak ni, gangster gile..lepastu kwn dy yg rmbut coklat ckp 'aha la, awk nape tgk dy, mane blh tgk2 org' i pon mcm eh ape budak ni??? i jwb 'takpelah tgk, tak salahkan dik??' lepastu bdk rmbut lurus panjang jwb, 'tak blh la, nnti kite bgtahu mak kite, nnti dy pukul awk guna rotan'

Rase mcm nak gelak guling2 kat situ..i pon jwb la 'dik, mana blh pukul ank org sesuka hati' dy lg tnjuk penumbuk dy kat i..haha..i pon taknak layan, baik amik wudhuk semayang lg baguss..

Lps solat i dok pk psl budak2 tu..bdk2 ni cpt betul dy blaja..cepat blaja benda bukan2..mcm td, ade ke patut dy buat penumbuk kat i..klw dy jelir lidah i blh terima lg..biase lah bebudak..kdg2 mak dy tak ajar pon dy wat penumbuk tu..dy blaja dr tv, tgk dr rakan2, kdg2 tgk dr famili sndiri..

Mcm pengalaman i..i ade sedara kira mcm bau2 bacang la..mak dy tanya kat ank dy umur 6thn nak tgk cite katun ape..ank dy yg 6thun tu jwb nak tgk cite yg bukak baju..terkejut i dgr..mane ntah dy blaja..kdg2, sikap mak ayah yg terlalu tak pndai nak menyorok..tgk cite ade adegan luc2 tu, tgk dpn anak2..nak tgk, pegi lah tgk dlm bilik..betul tak ape i ckp ni??mcm2 kot..lg satu kes bila budak2 sekarang da pndai nak ikut2 ejek mcm dlm cerita halimah jongang..bengang gile dgn cite tu..bdk2 ni bknnye tahu ape2 sgt..dy ckp tu tak fikir lgsg..kenape ade cite mcm tu blh klua ek??buat org yg jongang rase rendah diri n hilang keyakinan diri..yg kwn i pon satu pkai lagu halimah jongang wat jd caller ringtone plak haha T_T

Penah satu ketika dulu mase i kecik2, disebabkan terlampau naif lg time tu, kwn2 kat sekolah tadika ajar i wat mencarut, guna simbol tgn tu lah..balik2 je umah, bila akak i marah2, i tnjuk sign mencarut tu kat dy..haaa! teruk tak i..tp tu dlu2 lah..zaman2 tak tahu pape lg..bila dah besar ni tak hengat, akk i yg igtkan blik peristiwa tu..tu lah, i kate budak2 ni cepat belaja taw..mudah mudahan bila i dah ade anak nnti i akan cuba terapkan nilai2 murni je pada dy..konon2 mcm nak jdi perfect mum sedunia (wekk)

Jadi, kesimpulannya jgn berperangai tidak elok dpn ank2 kecil..sesungguhnya mereka ni cpt belaja..

Tetiba nak ckp i pulak kan kali ni..geli..


No comments: